Fototips

"Hvordan fr du lyse bilder"

Dette sprmslet er vel blandt de sprsmlene jeg har ftt mest "Hvordan fr du lyse bilder?". S igjen, har jeg tenkt til komme med de tipsene jeg kan. Og gijen prve forklare dere dette s godt som jeg klarer! Som sagt bruker jeg Canon 50mm objektivet mitt, som har en blender p 1.4. Og blenderen er den som sier hvor mye lys som skal slippes inn. S om vi har en blender p 1.4 slipper den inn veldig mye lys, og om vi har 5.6 for eksempel s blir det sluppet inn mindre lys.

Om det var forstlig! S blenderen spiller en stor rolle bde p lyset, og p hvor "uskarp" bakrunnen blir. Som dere vet elsker jeg f bokeh bakrunner, og det er da blenderen som bestemmer hvor uskarp den skal bli. Men ISO og lukkertid er ogs med p lysstyrken. Om dere vil ha ett innlegg hvor jeg forklarer nermere p alt, s bare si ifra s kan jeg gjre det! Men her har dere hvertfall noen bilder hvor jeg viser det samme motivet med forskjellig blenderstyrke.

Her er det overste bildet p 1.8, i midten er det p 3,5 og det sist er 6,3. Og her har jeg da bare endret p blenderen og ikke noe annet. S dere ser forskjellen p hvor mye lys som blir sluppet inn, og hvordan motivet tar plass i bildet. Akuratt p dette type bilde er det ikke ndvendig med den laveste blenderen, for da kan det blir litt for mye fokus p bare ett pungt. Men da er det greit kunne velge! P standard objektivet tror jeg lavest blender er 5,6 eller noe. S ja, veldig stor forskjell der! Annbefaler virkelig objektivet 50mm f/1.8 ogs, det koster bare syv hundre kroner! Vil dere ha flere av slike innlegg?

VIDEOBLOGG Lag din egen copyrighter

N har jeg akuratt laget meg en ny copyrighter/logo som jeg skal prve bli flinkere til bruke. Spessielt p bilder hvor jeg fler det "trengs". Pluss at jeg ogs syns det kan piffe opp ett bilde om jeg syns det er ett tom-rom der. S istedenfor da f sprsml etter ha lagt ut den nye copyrighteren, legger jeg den like godt ut n. Siden jeg allerede hadde denne videoen ute! Hper den er til hjelp for dere som lurer. Her ser dere min nye logo.

Var videoen til hjelp for deg? Hva syns dere om copyrighter?

Jeg er en jente p 17 r som skriver om min hverdag som kronisk syk med ME. Jeg er ogs intresert i fotografering, s tar en del bilder som jeg deler her p bloggen!

Foto & hverdagen med ME diagnosen

KONTAKT: ingvildaasheim.blogg@hotmail.com.

ME-diagnosen

ME er en kronisk utmatelsesyndrom. Jeg er syk hver dag, men jeg har gode og drlige dager. Neon dager klarer jeg ingenting, mens andre dager kan jeg klare mye. Du kan lese mer HER .

Seneste

Kategorier

Design:

Jeg har laget designet mitt selv.