Fototips

"Hvordan får du lyse bilder"

Dette spørmsålet er vel blandt de spørsmålene jeg har fått mest "Hvordan får du lyse bilder?". Så igjen, har jeg tenkt til å komme med de tipsene jeg kan. Og gijen prøve å forklare dere dette så godt som jeg klarer! Som sagt bruker jeg Canon 50mm objektivet mitt, som har en blender på 1.4. Og blenderen er den som sier hvor mye lys som skal slippes inn. Så om vi har en blender på 1.4 slipper den inn veldig mye lys, og om vi har 5.6 for eksempel så blir det sluppet inn mindre lys.

Om det var forstålig! Så blenderen spiller en stor rolle både på lyset, og på hvor "uskarp" bakrunnen blir. Som dere vet elsker jeg å få bokeh bakrunner, og det er da blenderen som bestemmer hvor uskarp den skal bli. Men ISO og lukkertid er også med på lysstyrken. Om dere vil ha ett innlegg hvor jeg forklarer nermere på alt, så bare si ifra så kan jeg gjøre det! Men her har dere hvertfall noen bilder hvor jeg viser det samme motivet med forskjellig blenderstyrke.

Her er det overste bildet på 1.8, i midten er det på 3,5 og det sist er 6,3. Og her har jeg da bare endret på blenderen og ikke noe annet. Så dere ser forskjellen på hvor mye lys som blir sluppet inn, og hvordan motivet tar plass i bildet. Akuratt på dette type bilde er det ikke nødvendig med den laveste blenderen, for da kan det blir litt for mye fokus på bare ett pungt. Men da er det greit å kunne velge! På standard objektivet tror jeg lavest blender er 5,6 eller noe. Så ja, veldig stor forskjell der! Annbefaler virkelig objektivet 50mm f/1.8 også, det koster bare syv hundre kroner!   Vil dere ha flere av slike innlegg?

VIDEOBLOGG Lag din egen copyrighter

Nå har jeg akuratt laget meg en ny copyrighter/logo som jeg skal prøve å bli flinkere til å bruke. Spessielt på bilder hvor jeg føler det "trengs". Pluss at jeg også syns det kan piffe opp ett bilde om jeg syns det er ett tom-rom der. Så istedenfor å da få spørsmål etter å ha lagt ut den nye copyrighteren, legger jeg den like godt ut nå. Siden jeg allerede hadde denne videoen ute! Håper den er til hjelp for dere som lurer.  Her ser dere min nye logo. 

Var videoen til hjelp for deg? Hva syns dere om copyrighter?

Jeg er en jente på 17 år som skriver om min hverdag som kronisk syk med ME. Jeg er også intresert i fotografering, så tar en del bilder som jeg deler her på bloggen!

Foto & hverdagen med ME diagnosen

KONTAKT: ingvildaasheim.blogg@hotmail.com.

ME-diagnosen

ME er en kronisk utmatelsesyndrom. Jeg er syk hver dag, men jeg har gode og dårlige dager. Neon dager klarer jeg ingenting, mens andre dager kan jeg klare mye. Du kan lese mer HER .

Seneste

Kategorier

Design:

Jeg har laget designet mitt selv.